Mainstream

Jag har länge funderat över begreppet Mainstream och i vilket syfte det appliceras på saker i samhället. Många gånger har jag hört folk yttra denna fras, och jag har kommit att inse att dessa personer inte har en enda vettig tanke i hur dem resonerar. Wikipedia beskiver Mainstream som ett "begrepp som beskriver en kulturyttring som är integrerad i den allmänna kulturen genom att den både riktar sig till och konsumeras av en relativ majoritet av befolkningen". Jag tror att folk tror att dem vet vad dem menar när dem säger att något är Mainstream, men i verkligheten så har dem nog inte fått en klar bild av hur dagens kulturlandskap ser ut. Eller så är min bild helt åt helvete fel. I vilket fall så misstänker jag att en gammal syn från milleniumskiftets era fortfarande spökar i medvetandet.

Men vad definierar konceptet Mainstream? Är det den form av kultur som förbrukas mest av störst antal konsumenter? Är det den mest socialt accepterade kulturen? Är Mainstream en genre? Styr finansiella medel om medier blir Mainstream eller ej? Är du Mainstream? Många bra frågor som mynnar till diskussion, varav ingen jag tänker besvara. Istället vill jag presentera argument som i sig lämnar Mainstream-begreppet öppet för argument.

Indie-genren, kort för independent, ses ju vara pop och rock som inte alltid är så kommersiellt gångbar. Alltså kan man säga att Indie inte är Mainstream. Det här håller nog många med om. Folk känner sig egendomliga när dem lyssnar på sin Indie-pop/rock. Dem utforskar subkulturerna i samhället och hittar stilar som ger deras personlighet en unik stämpel. Men likt allt annat i världen så når utforskandet till sist ett slut. Vi har hittat majoriteten av alla djur på planeten. Vi har upptäckt alla små gröna plättar på kartan. När detta är gjort så börjar den långa processen av exploatering, och Indie-genren är inget undantag för det här. I dagsläget så skulle jag vilja säga att Indie, efter all outhärdlig R&B, är den mest förbrukade musikstilen i samhället. Vi svenskar smälter ju för den svenska indiepopens och den britisk/amerikanska indierockens toner. Folk vill argumentera för sin egendomlighet, men jag måste tyvärr säga att Indie är Mainstream. Jag gillar själv indierock väldigt mycket, och jag gör det fortfarande trots att Indie har gått från att vara en av Mainstreamens motsatser, till att absorberas av dess väldiga mäktighet. Folk ser Mainstream som en förolämpning, och jag förstår dem. Man vill ju upprätthålla den säregna sidan hos sin karaktär. Så vi som gillar Indie får nu hitta något nytt. Vi kan kanske börja lyssna på Äppelknyckarjazz, alternativt; börja använda monokel.

Från en musikstil som inte anses vara Mainstream, till en som anses att vara det. Jag talar om Punkrock, med tyngd på bandet Blink-182. Nu har jag ju reklamerat i bloggen att detta är ett band som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, så följande resonemang kan ses som ett sätt för mig att hävda mig själv. Men mitt syfte är endast att reflektera verkligheten så gott det går, men ni får tolka det hur ni vill. Hade jag brytt mig om hur människor uppfattar mig så hade jag ägt fler skjortor. I alla fall, om jag skulle fråga någon om dem anser att Blink-182 är Mainstream så hade dem troligen svarat ja. Men hade jag följt upp med att fråga om dem kunde nämna mer än 3 låtar av dem, så hade svaret nog blivit; All the Small Things, First Date, Ööööööh um döööööh. Det är 2 låtar i deras audiotek på 99 låtar. Bandet var Mainstream precis före, och efter milleniumskiftet, då tidigare nämnda låtar började klättra på topplistorna och deras musikvideor började spelas på MTV. Men utöver dessa spår så är minnet av bandet blankt. Kan 2 låtar befästa Mainstream-andan i en musikgrupp för all framtid? Mitt svar är nej.


I dagsläget så kommer människor knappt ihåg det skojfriska bandet kallat Blink-182, och den yngre generationen har ingen uppfattning om vad bandet innebär. Om jag skulle fråga några nuvarande gymnasiekillar om vilka Blink-182 är, så hade nog den första svarat; Vad är Blink-182? Jag hade följt upp med att säga; Låten All the Small Things? Dem spelar Punkrock. Därefter hade förmodligen en annan kille i gänget kommit med kommentaren; Pungkrock? Därefter hade han slått någon av sina kamrater på pungen, och fnissat, så som pojkar gör. Jag vet det här för att jag har upplevt det. Utkomsten kanske inte var så tramsig som jag precis målade upp den, men sanningen är att det är inte många i den yngre publiken som varken känner till eller har något intresse att vilja känna till mina punkrock-profeter. Nu målar jag upp en bild där Blink-182 inte är Mainstream, vilket är precis vad jag vill göra. Hur många känner du som lyssnar på Blink-182? Det här är ett fall där definitionen av Mainstream antingen blir att det handlar om antalet som just nu lyssnar, eller antalet som har lyssnat. Om något en gång varit Mainstream, förblir det Mainstream föralltid sen? Måste man även väva in geografiska aspekter för att få någon klarhet i frågan? Bra frågor som mynnar till diskussion, varav ingen jag tänker besvara.

Jag vill helt enkelt belysa att jag tror att uppfattningen av Mainstream är något skev. För övrigt så har jag skrivit ordet "Mainstream" 21 gånger i detta inlägg, så Mainstream är rätt Mainstream nu. 24 gånger, fy fan vad Mainstream. 25.

För att avrunda så vill jag ta upp 5 grejer som jag garanterat vet är Mainstream, och som kanske kan ge lite klarhet till begreppet.

1. Den huvudsakliga strömmen i en flod, om något är Mainstream så är det den.
2. Mat
3. Husdjur. Alla gillar nästan husdjur. Stammar i den Sydamerikanska djungeln gillar husdjur. Det kanske inte uppfattas så, men om man tänker efter så är hela djungeln deras hem. Så dem har egentligen flest husdjur i världen.
4. Rädslan för filmen Rec.
5. Barack Obama

Fred ut/ Lillalocke


Kommentarer
Postat av: Anonym

<3

2010-05-06 @ 11:30:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0