The Extraterrestrial Highway

Fick precis ett enormt slag i skrevet! På kvällens schema har det stått filmmys med familjen. Lämnar mitt hem för att åka till min hemstad i morgon, så lite kvalitetstid stod på menyn. Vi tar oss i alla fall igenom den första skitfilmen som jag redan glömt namnet på, vars syfte endast var att tillfredställa dem familjemedlemmar som inte har nerverna för lite mer skrämmande underhållning. Absolut inget fel på det, det handlar mest om vilken smak och känsla man söker efter i alla de former av underhållning som cirkulerar i vårt samhälle. Jag själv älskar att sitta på nålar och söker efter kicken som rädsla förser.

Innan vi går vidare så vill jag belysa att jag lever med starkt hopp om något mer extraordinärt i våra vardagliga liv. Nu syftar jag inte på Gud, utan mer på saker som kan hämtas ur sci-fi- och skräckromaner. UFOn, spöken och andra varelser hämtade ut fiktionens värld. Jag säger inte att jag tror på det, men jag är öppen för det. Framförallt så vill jag att det verkligen ska finnas. Samtidigt så är jag fast i de tvivel som universums lagar skapar. Allt övernaturligt har en stor, ologisk stämpel på sig. Till följd så hotas barnsliga fantasier och hopp om ett liv efter det vi lever nu. Det är på ett sätt tragiskt, men på många sätt rättfärdigat. Dock så kan man inte låta bli att lockas av stora frågor om universums storlek och vad som egentligen händer borta i Nevadas öknar. Mystiken är så lockande att man är villig att glömma universums logik och lägga vetenskapen åt sidan. Men är tron på spöken lika löjlig som tron på tomten? Fader Jul lämnar inga utrymmen för vidareutveckling, medan spöken ständigt förtrollar folk och försätter dem i utomvärldsliga tankegångar. Det är intressant, men på många sätt kanske inte alls.



Tillbaka till kukslaget. Den andra filmen vi satte igång uppgav sig själv för att vara en sann historia. Nu säger detta kanske inte mycket inom dagens filmindustri. Det är inte första gången som producenter använder sig av detta marknadsföringsknep. Alla kommer vi ihåg The Blair Witch Project. Men filmen utspelade sig parallellt med den så kallade "verkliga" tidslinjen. Man fick se inspelningar, lyssna på intervjuer, och granska fakta samtidigt som man såg filmatiseringen av det hela. Det var väldigt övertygande, i alla fall för mig som är lättpåverkad av vardagens mystik. När filmen var slut så var jag frågande och fascinerad. Men lät mig inte övertygas förrän min vän Google gjort mig smart. 10 minuter senare stod det klart för mig att allting var en bluff. En känsla av både lättnad och besvikelse la sig över mitt pojkrum i Tyringe. Jag är en naiv liten jordbo vars enda dröm är att helhjärtat få tro på något. Förmodligen var det lite tramsigt att från början låtas ryckas med i historien som presenterades. Insåg kort därefter att det förmodligen hade varit lite väl mycket som sopades under mattan om det här varit sanning. Det kändes i alla fall som en spark i skrevet, som jag dock borde förutspått. Som sagt, jag är naiv när jag verkligen vill tro på något. Filmen gav mig dock inspirationen  till detta inlägg, så det var ju inte helt förgäves. Anser att det är intressant och förmodligen något som många tänker på från dag till dag. Jag uppmuntrar till diskussioner om universum och alla dess kända och okända varelser. Världen blir för tråkig annars.

I dagsläget så verkar världen vara för enkel. Den saknar ett engagerande djup. De frågor som finns idag angriper främst människan, och inte världen i sig. Vi får väl tacka populärkulturen för hennes stimulans. Lämnar den meningen öppen för en mer sex-orienterad tolkning. Det här blir nog det kortaste inlägget jag änsålänge skriver. Men det här kom väldigt spontant och jag ville belysa det innan något annat tog över mina tankar. Jag vill gärna bli bortförd av utomjordingar eller vara hemsökt av spöken. Allt för spänningen. Jag kommer nog skriva fler inlägg av den här övernaturen i framtiden. Behöver bara inspirationen, vilket är lite svårt då inget har motiverande eller vetenskapliga belägg. Men det är kul att resonera och fundera. Det kan uppfattas som tramsigt, men barnasinnet är en viktig grej att stimulera och mata, annars blir man nog i slutändan en väldigt tråkig person. Jag överlever nog ett tag till tack vare min förkärlek till Stephen King, Zombies, och konspirationsteorier. Dessutom är Halloween min favorithögtid.

Låtar passande för dagens ämne

Blink 182 - Alien Exist - Skivan Enema of the State's bästa låt som tar itu med utomjordingar, och allt vad det innebär. Skojfriskt och allmänt jävla sweet.

Blue Oyster Cult - Don't Fear the Reaper - Skön klassisker som handlas med döden, eller kanske evig kärlek? Vad vet jag. Den har en skön utomvärldslig känsla över sig, och jag inleder varje Halloween med att lyssna på denna låten.

Led Zeppelin - No Quarter - En av Zeppelins bästa låtar. Handlar om andar, och det hör man. Lång, njutbar mindfuck.

Fred ut/ Lillalocke

Kommentarer
Postat av: eddie

Haha jag visste att det fanns en anledning till varför du plågar dig med massa skräckfilmer!

Btw, check out my blog, har en del feta bilder.

2010-05-10 @ 01:54:58
URL: http://vems.webblogg.se/
Postat av: Sara

Får vi några spöken hänvisar jag dem till dig alltså:) gillar du oxå att vara barnslig rekomenderar jag cn:) ^^

2010-05-10 @ 13:51:38
Postat av: Carina

Liten rättelse hemstad är den stad man ursprungligen kommer ifrån i ditt fall Tyringe alltså kan du inte åka till din hemstad när du redan befinner dig där.Men får ju skicka ett tack för att du står ut att titta film med mig med klena nerver kan dock hålla med om att filmen var skit.

2010-05-10 @ 14:46:14
Postat av: Anonym

..skräckfilm är ingen man ska ägna sig åt, någonsin! fast underhållning kan kanske vara skrämmande utan att vara skräck också i och för sig. :D

2010-05-11 @ 18:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0